یونیزاسیون آب
 
بچه های شیمی.بهمن 90.حکیم سبزواری

خواص حلالیت آب به مولکولهای H2o  ان بستگی دارد . با یونیزه کردن این مایع یونهای هیدروژن و هیدروکسید به دست می آید . این یک واکنش برگشت پذیری است یعنی دوباره در شرایط استاندارد و مناسب این یونها با هم ترکیب می شوند و باعث تولید آب می شوند .

یونیزاسیون اب را می توان با ثابت تعادل شرح داد و چگونگی تبدیل این مایع به یون ها را برسی کرد . زمانی که یک اسید ضعیف در آب حل می شود ، اسید هیدروژن آزاد می کند و یونیزه می شود . در حالی که بازهای ضعیف یون هیدروژن را می گیرند (همان پروتون) . تمام یونهای هیدروژن آزاد شده در این محلول ها توسط راه های آزمایشگاهی قابل سنجش است و تحت عنوان PH محلول معرفی می شود . برای محاسبه PH و همچنین اندازه گیری میزان یونش در محلول ، ما باید ثابت تعادل را برای هر یک از واکنشهای یونیزاسیون تعزیف کنیم .

آب خالص خودش خود به خودی مقداری یونیزاسیون دارد .

آب خالص به صورت ذاتی به صورت برگشت پذیر به یونهای هیدروژن (یون پروتون  ) و هیدروکسید تبدیل می شود . اگر چه ما جدایی و یونیزاسیون آب را به صورت یون H نشان می دهیم  اما باید توجه کنیم که یونهای هیدروژن آزاد در آب وجود ندارد ( یعنی ما به طور آزاد در آب یون H+ آزاد نداریم .) یونهای هیدروژن آزاد موجود در آب خیلی سریع توسط آب هیدراته شده و به یونهای هیدرونیوم (hydronium ions- + H3O) تبدیل می شوند . پیوندهای بین مولکولهای هیدروژن در آب ، عامل ایجاد کننده یون هیدرونیوم در بین یونهای هیدروزن جدا از هم است .

میزان یونیزه شدن آب را می توان با مقدار رسانندگی الکتریکی ان هم اندازه گیری کرد . آب خالص می تواند جریان الکتریکی را هدایت کند به  این صورت که یونهای H+  به سمت کاتد  و یونهای OH به سمت آند مهاجرت می کنند . میزان حرکت یونهای هیدرونیوم و هیدروکسید در میدان الکتریکی در مقایسه با سایر یونها مانند سدیم ، کلر و پتاسیم به صورت غیر نرمال زیاد است . این حرکت زیاد وابسته به نوع  proton hopping (فکر کنم کشش پروتونی معنی خوبی باشه ) است .

در توضیح این مطلب باید بگویم که  پروتون های به صورت انفرادی در یک محلول ، نمی توانند به جای دورتری انتقال یابند . اما پروتونهای دسته جمعی در بین پیوندهای هیدروژن آب میتوانند انتقال یابند . نتیجه حرکت سریع یونهای هیدروژن و هیدروکسید ( یونهای هیدروکسید  در جهت مخالف ) ، واکنشهای اسید – باز در محلول آب هستند که به صورت بسیار سریع انجام می شوند . به علت یونیزاسیون معکوس آب ، این ماده با ارزش در داخل سلول ها نقش تعیین کننده بیولوژیکی را دارد . 

 با مقدمه بالا می توان فهمید که ما به وسیله و یا همان فرمولی نیاز داریم که مقدار یونیزاسیون آب را در اندازه های کوانتومی برسی کنیم .

  • وضعیت و چگونگی ثابت ماندن مواد شرکت کننده در واکنشهای معکوس ، با واحدی به نام ثابت تعادل برسی می شود (equilibrium constant, K

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 24 مهر 1391برچسب:, :: 11:39
محمد ابراهیم پیرگزی

درباره وبلاگ


این یک وبلاگ گروهی از بچه های شیمی ورودی 90دانشگاه حکیم سبزواری است که سعی میشه توی این وبلاگ مطالبی قرار بگیره که واقعا بیننده ازش راضی باشه(به امید خدا)
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های شیمی.بهمن 90.حکیم سبزواری و آدرس shimibahman90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 31
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 194
بازدید کل : 3874
تعداد مطالب : 91
تعداد نظرات : 73
تعداد آنلاین : 1